Veranderende rol van de monteur

De ontwikkelingen in de technische sector gaan snel, en technici bereiden zich vaak onvoldoende voor hierop. Om competitief te blijven in een veranderende arbeidsmarkt is het belangrijk om mee te gaan in de kenniseconomie – ook voor technici die vooral met hun handen werken. Hier een paar vooruitblikken over de veranderende rol van de monteur en adviezen om daarmee om te gaan.

Bereid je voor op de ontwikkelingen van de toekomst

Er komen spannende ontwikkelingen aan die het dagelijks leven kunnen revolutioneren. De ontwikkeling van nieuwe energiebronnen, warmtepompen, moderne zonnepanelen, maar ook slimme huizen vol met elektronica (domotica) vragen om monteurs die verstand hebben van zaken buiten hun eigen vakgebied. Klanten vinden het niet leuk als ze merken dat ze beter op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen dan de vakman die de systemen moet installeren. Het is dus zaak voor monteurs om hun kennis op peil te houden en nieuwe ontwikkelingen te omarmen.

Wees slimmer dan de robots

Installatie wordt door mensenhanden gedaan, maar de montage en fabricage van technische onderdelen vaak niet meer. Veel productiewerk wordt inmiddels uitgevoerd door robots, die snel, nauwkeurig en goedkoop werken. Om te voorkomen dat hetzelfde gebeurt in de installatiebranche is het voor technici van groot belang om kwaliteit te leveren én om klantgericht te werken. Een installateur die meedenkt met zijn klanten, altijd zijn beloften nakomt en in elke situatie weet te presteren, zal altijd een streepje voor hebben op een robot.

Zorg voor een completere kennisbasis

Het is voor een monteur niet meer voldoende om zich te specialiseren in één onderdeel van het installatieproces. Klanten willen een vakman die all-round inzetbaar is. Voor monteurs is het daarom belangrijk om hun vakkennis op peil te houden en waar mogelijk uit te breiden. Zo kunnen ze boven de concurrent die minder brede kennis en ervaring heeft blijven uitsteken. Ook is het belangrijk dat monteurs meer als ondernemer gaat denken, en bekwamer worden in vaardigheden zoals het werven van klanten, een relatie opbouwen met nieuwe klanten, en het voeren van verkoopgesprekken.